DEN GYLDNE REGEL ER I FERD MED Å BLEKNE

BLI MED Å FÅ DEN GYLDEN IGJEN!

På tvers av så og si alle religioner og livssyn har den holdt seg gjennom flere tusen år. Også i de store verdenssivilisasjonene før vår tidsregning. Vi har den vel fortsatt inne de fleste av oss kanskje, som en rettesnor som vi så gjerne vil ha med oss i livet. Kanskje den er der så selvfølgelig at vi glemmer å ta den i bruk? Eller er det andre verdier som har tatt plassen?

«Vær eller gjør mot andre, som du vil at andre skal være/gjøre mot deg». Nestekjærlighetsbudet eller gjensidighetsprinsippet. Jeg syntes det var på sin plass å ta frem dette akkurat nå. Av mange årsaker, og noen av dem er det vel ingen store problemer å finne ut av, for de aller fleste av oss.

Så utrolig som den enn hører ut (for meg) er det de som vrenger og vrir på dette også. Jeg har lest en god del av dem. Det forteller meg at det er enda mer nødvendig å få på litt nytt og friskt gull. De aller fleste forstår hva som ligger i dette, uten å komme med dumme eksempler som dette: «Så, du mener at om jeg liker å kjøre berg og dalbane, og min mor misliker det, så skal jeg kjøpe billett til henne på akkurat en slik en?» Det trengs vel ikke sies noe mer angående slike kommentarer?

Jeg er ganske så sikker på at dette ville ha gjort underverker, i dag og for den verden som ser ut til å komme. Raskere enn raskt. Slenger vi på disse svært så enkle ordene eller regelen et tillegg, ville nok både den og effekten ha blitt enda mer virkningsfull. «Den største glede en kan ha, det er å gjøre andre glad». Det er mange av oss som har fått oppleve det.

Fra tid til annen har jeg gått hardt ut mot både meg selv, styre og stell og enkelte grener som burde hatt seg en god omgang vask og ny forgylling. For noen dager siden fikk jeg presentert en link via Facebook som har gjort sterkt inntrykk på meg. Bekreftelser på ante og kjente ting, som ikke akkurat minsker min tendens til å bli sint eller opprørt, enda jeg har blitt ganske så vanskelig å få sint med årene. Den linken synes jeg absolutt du burde få med deg også. Det er ingen sak å be andre og de som skal styres om hva som må gjøres, spares inn på, når en selv sikrer seg sitt så det holder. Og vel så det, slik at det rett og slett blir både uholdbart og usmakelig.

Trykk på faximilen under, er du snill. Og tenk gjerne gjennom hvorfor det er så vanskelig også.

frynsegoder

WIKIPEDIA OG DEN GYLDNE REGEL

2 thoughts on “DEN GYLDNE REGEL ER I FERD MED Å BLEKNE

  1. Enigheten er komplett og bekymringene følger på, mormor! Jeg likte din kommentar, selv om innholdet ikke er så likandes. 🙂 Så likte jeg også din forsiktige anbefaling om å sjekke opp hva som kunne finnes på Youtube. Det finnes kvaliteter blant svensker også. 🙂 Som hos nordmenn, dansker og i hele verden. La oss slå et slag for de, så ugresset ikke får puste. 😉 Og glem endelig ikke å ha en aldeles utmerket og fin torsdag, mormor! Tankene flakser innom stadig fortsatt, og jeg forsøker å flakse med etter beste evner og overskudd. 🙂

  2. Et uvensen som stadig brer om seg. Først meg selv, så meg selv, er det noe igjen? Så tar jeg det selv.

    Å alltid sette seg selv først, gir ikke noen god verden.
    Nei da, man skal ikke mishandle seg selv, men tenke på at man kanskje ikke er verdens midtpunkt.
    Jeg liker denne jeg:

Eventuelle kommentarer blir anonymisert før de legges ut.

